2 juni 2020

Branchevereniging tijdens COVID19: georganiseerd, oplossingsgericht en zichtbaar

Input voor de beleidsmakers

In elke krant of medium, dan wel ieder praat- of actualiteitenprogramma op TV is dagelijks wel een voorzitter van een branchevereniging geciteerd, te zien of te horen, om de belangen van haar leden te vertegenwoordigen. Tijdens deze coronacrisis zien we dan vooral vertegenwoordigers vanuit de vitale sector, zoals de medische sector, maar ook vertegenwoordigers vanuit de branches waar in deze crisis de grootse financiële klappen vallen. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en de Algemene Nederlandse Vereniging van Reisbureaus (ANVR) maken zich hard voor de belangen die spelen in hun branche. Zij zijn zichtbaar en worden gezien als dé expert, of in marketingtermen een ‘thought leader’ in hun vakgebied, voor hun publiek. Het feit dat deze bedrijven georganiseerd zijn in verenigingen is de grote kracht. Zij spreken met hun achterban, zij inventariseren de knelpunten, delen de kennis en komen met oplossingen. Hierdoor wordt er naar de belangen van de bedrijven geluisterd door de beleidsmakers. Met de juiste content of communicatiestrategie en het PR-beleid bereiken zij via verschillende media ook nog eens het juiste publiek. Hiermee creëren zij draagvlak in de maatschappij.

Dit is precies de kracht van de brancheverenigingen die vanuit Lejeune Association management vertegenwoordigd worden. 25 verschillende verenigingen in verschillende branches zoals; de verpakkingenbranche, de tapes & labels-industrie, de recycling sector (metaal, papier & karton, textiel), de medische hulpmiddelensector, facilitymanagement en diverse keurmerken. Allemaal experts in hun sector. Niet altijd met de reikwijdte van de grote landelijke koepelorganisaties, maar dat is ook niet altijd van toepassing om specifieke doelen te bereiken. Wel een aantal sectoren die in de corona-crisis gezien worden als vitale sectoren.

De verenigingsprofessionals van Lejeune vervullen voor de branchevereniging veelal een cruciale rol als beleidsadviseur, communicatiemanagers en operationeel ondersteuner van verenigingsactiviteiten en -projecten. Een rol die heel zichtbaar werd tijdens de Corona crisis, een rol waarin ze SAMEN (blog Jules Lejeune) optrekken. SAMEN als team maar ook SAMEN met de bestuurders van verenigingen. Enerzijds door iedereen betrokken te houden en te blijven verbinden. Anderzijds door de kennisdeling en connecties met overheid en media.

In een serie van meerdere artikelen in de komende weken vertellen, verenigingsmanagers, relatiemanagers en officemanagers over hun eigen rol als in de  belangenvertegenwoordiging, de relatie met beleidsmakers en media, de communicatie en de secretariële ondersteuning. Maar ook hoe zij deze rol hebben ervaren tijdens de veranderingen die noodzakelijk waren in deze Corona-crisis.

Adviseurs verenigingsmanagement: Hans Koning & Astrid Lejeune.

adviseurs verenigingsmanagement Hans Koning Astrid Lejeune

Hans Koning
Adviseur Verenigingsmanagement en directeur FNOI, MRF, FHG

'De eerste weken van de Corona crisis waren een gekkenhuis. Zoveel vragen, zorgen en onzekerheden. Belangrijkste taak voor mijn sectoren, de recyclingbranches, was in eerste instantie te zorgen dat we zouden kunnen blijven doordraaien als de lockdown strikter zou worden. Als vitale sector worden aangemerkt. Dat is met oproepen aan betreffende bewindslieden en veel telefoontjes gelukt en bevestigd. Daarna orde in de chaos proberen te scheppen en zorgen dat de inzameling van hoogwaardige recyclingstromen kon doorlopen. Ook daar zijn we samen met ketenpartners in geslaagd. Communiceren en snel schakelen was het devies. Tussendoor zijn we nog een mondkapjes inzamelactie gestart voor zorginstellingen en hulpverleners om zo indirect ook een steentje bij te dragen in de strijd tegen het virus.'

'Beleidsmakers bleven in de tussentijd beleidsvoorstellen en wetsontwerpen uitbrengen alsof er niets aan de hand was in de wereld. Ook daar moest op worden gereageerd en geanticipeerd. Dit resulteerde die eerste maand in een bijna 24/7 aaneenschakeling van video vergaderingen en telefonische overleggen.'

'Nu is het zaak om weer vooruit proberen te kijken. Hoe we samen met beleidsmakers het raamwerk voor de overgang naar een circulaire economie op een efficiënte en praktijkgerichte manier gaan neerzetten. Rekening houdend met een veranderde realiteit....'. 

Astrid Lejeune
Adviseur Verenigingsmanagement en Secretaris voor Afera, IGC Global Promotions

'Mijn eerste gedachte halverwege maart was: wat moeten we gaan doen om tegemoet te komen aan de behoefte van de leden? Middels werkgroepen waren allerlei projecten gestart die net gingen lopen. Dit was nu geen prioriteit meer. De prioriteit van de bedrijven, onze leden, lag nu bij overleven.'

'Hoe navigeer je door de COVID-19 crisis in onze sector. Samenlevingen werden geconfronteerd met de ongekende gevolgen van een wereldwijde pandemie, en bedrijven worden gedwongen zich aan te passen aan de impact van economische lockdowns. Zelfklevende tapes worden in essentiële sectoren veel gebruikt, zoals in de medische en hygiënesector, voor verpakkingen, diagnostische instrumenten etc. etc. Maar zij zijn ook onmisbaar om te markeren, je kon de afgelopen weken geen supermarkt inlopen zonder de afbakening van 1,5 mtr getaped op de vloeren te zien.'

'Er was toch veel onzekerheid. Hoe houd je een bedrijf in de corona-crisis georganiseerd en veilig? Hoe houd je je teams, klanten en leveranciers gemotiveerd en betrokken tijdens COVID-19 verstoring? Welke post-COVID-19 kansen of behoeften kunnen niet individueel worden aangepakt maar moeten door middel van samenwerking in de industrie worden gerealiseerd? Daarnaast bleek al snel dat alle eerder uitgebrachte marktstudies nu niet meer ‘betrouwbaar’ waren. Er is geen data beschikbaar om op te sturen. Het uitwisselen van kennis met 'peers' is dan erg fijn, zo niet noodzakelijk. Denk bijvoorbeeld aan de beweging in de ‘supply chain’. Trend lijkt dat er dichter bij huis wordt ingekocht.'

'Deze week hadden we een van onze ‘lockdown exit webinars’ over dit onderwerp. Met een heel sterk panel en moderator bespraken we wat de pro's en con's zijn van het verkorten of lokaliseren van de supply chain in Europa. Als we het er allemaal over eens zijn dat het het juiste is om te doen, waarom hebben we het dan niet eerder gedaan? Wat zijn nieuwe gevolgen? Wat is waarheid en wat is mythe als het gaat om supply chain keuzes? Welke invloed heeft het verkorten of lokaliseren van de toeleveringsketen in Europa op duurzaamheidsplannen? En hoe draagt dat bij aan de gewenste zakelijke flexibiliteit? Tal van uitdagingen voor de tape-industrie. Dit was inmiddels ons 5de webinar en er zullen er nog meer volgen. Kennisuitwisseling onderling is nu de pijler van de organisatie.'

'Voor de leden van IGC Global Promotions, een wereldwijd netwerk voor leveranciers van promotionele producten en relatiegeschenken, ziet de markt er ineens heel anders uit. Kijk alleen maar naar de evenementen die overal ter wereld geannuleerd werden of verplaatst zijn. Dit is direct van invloed op de omzet van de leden. Naast de behoefte aan kennisdeling zie je ook bij deze internationale bedrijven in de promotiebranche de veerkracht en oplossingsgerichtheid. Veel van deze bedrijven hebben voor de korte termijn een omslag gemaakt. Zij richten zich nu op het leveren van Personal Protective Equipment (PPE).'

'Deze periode biedt ruimte voor reflectie waar het anders te druk voor is. Het nieuwe normaal wordt het normaal. Kennisuitwisseling hiervoor zal alleen maar belangrijker worden. Lid zijn van jouw brancheorganisatie is hierdoor belangrijker geworden.'

Het vervolg op deze serie, deel 2. met onze Adviseurs verenigingsmanagement: Hans van Schaik en Jules Lejeune. Klik hier
I
n deel 3. onze relatiemanagers: Barbara Ginter, Elke Verbaarschot en Jakovina van Haeringen. Klik hier.